winkeltje spelen

20-08-2018

Eerst en vooral, ik ben stapelverliefd op mijn houten winkeltje in mijn spelkamer. Het is er één in een echt "winkelmodel", waar de meeste winkeltjes meer marktkramen zijn.

In houten versie zijn ze ook behoorlijk schaars. Plastieken versies zijn makkelijker te vinden maar ik heb de keuze gemaakt om in mijn spelkamer zoveel mogelijk gebruik te maken van houten en duurzaam speelgoed. Dit om een wirwar aan materialen te voorkomen en overprikkeling tegen te gaan door een overvloed aan materialen, kleuren, ... Als ik voor een versie thuis zou kiezen, zou de plastieken versie van smoby me nog wel kunnen bekoren, vooral voor de schattige details zoals het centje in de winkelkar, de bankautomaat en de scanner.

Ik had mijn zinnen eerst gezet op een exemplaar van  Melissa & Doug maar mijn bankrekening zou minder blij geweest zijn met dit winkeltje. De rolband, de scanner en de pinautomaat zijn ook hier aanwezig en als ik dit model ooit nog tweedehands zou treffen, zou ik er vast niet aan kunnen weerstaan (dan heb ik maar een winkelstraat in de spelkamer in plaats van één winkeltje ?)

Per toeval stuitte ik echter op 2dehands.be op een prachtig houten keukentje van haba. Ik denk niet dat het nieuw nog verkrijgbaar is. Ik gebruik enkel het houten onderstuk omdat ik de luifel te druk vind. Het hout is van mooie kwaliteit en het is erg stevig. 

De koopwaar in het winkeltje is vooral van playtive en goki


In de spelkamer spelen veel kinderen graag winkeltje. Er valt dan ook een heleboel te bekijken in het winkelspel. Mag ik je even meenemen?

* Is de winkel vaak open of gesloten? Dit kan iets zeggen over de toegankelijkheid van een kind. Misschien is het kind ook gesloten, net zoals de winkel? Wat is er dan voor nodig dat de winkel open gaat? Moet je geduld hebben? Moet je even op de deur kloppen en vragen of de winkel open kan gaan? Misschien is de winkel wel dag en nacht open en altijd voor iedereen beschikbaar? Dan kan het aangewezen zijn er op te wijzen dat een winkel normaal gezien ook sluitingstijden heeft (iedereen heeft rust en grenzen nodig)?

* Wat wordt er verkocht in de winkel? Mijn oudste zoon verkiest speelgoedwinkels en bij voorkeur dan nog een lego-speciaalzaak! 

Misschien zijn de rekken wel vaak leeg? Of het kan ook gebeuren dat er allerlei in de rekken staat dat niet te koop is. Je mag wel binnen maar niet te ver. Zelfbescherming. 

Hoe wordt het materiaal geordend in de winkel? Heeft alles een duidelijke plek, heeft het kind hierin nood aan veel structuur of is er meer chaos en steekt het niet nauw?

* Komt het kind alleen naar de winkel of brengt hij/zij iemand mee? Veel kinderen brengen bijvoorbeeld een pop mee. Misschien symbool voor een broer of zus? Misschien symbool voor zichzelf en het kind neemt de ouderrol op zich? Hoe wordt er met deze metgezel omgegaan? Wordt er ook iets voor de pop gekocht? Of wordt de pop achtergelaten wanneer de winkel verlaten wordt? Mag de winkelier de pop aanspreken, opnemen? Zegt deze dan wat terug of gaat de pop huilen?

* Een winkel leent zich ook uitstekend voor een boevenspelletje. Wordt er gestolen uit de winkel? Zal de winkelier dit zien of niet? En als de winkelier het ziet, hoe gaat deze er dan mee om? Wordt hij boos of ziet hij het door de vingers? Eén keer of meerdere keren? Wordt de politie gebeld? Thema's als grenzen, macht, gezag kunnen hierin worden verkend.

* In de winkel wordt er ook vaak gebruik gemaakt van een telefoon. Hoe wordt er contact gelegd naar de buitenwereld? Naar wie bellen ze? Dat kan een klant zijn, de politie, ...

* De betaling is ook altijd zeer interessant. Sommige kinderen geven alles gratis weg. Dat zegt soms iets over de mate waarin ze anderen tevreden willen houden. Als in: 'je komt toch wel zeker terug naar mijn winkel?' Anderen vragen dan weer gigantisch grote bedragen als in 'je moet een beetje moeite doen voor mij'. Kleine kinderen kunnen natuurlijk nog niet rekenen en vragen soms 'duizendmiljoen' euro's terwijl ze er geen benul van hebben of dit veel of weinig is. Maar wanneer ze wel kunnen rekenen, willen sommige kinderen dit heel precies doen en kunnen ze hier erg perfectionistisch in zijn. Kinderen kunnen gefrustreerd raken als de rekensommen niet goed lukken of als ze het juiste bedrag niet vinden. Hoeveel behoefte hebben ze aan controle, juist zijn, ...? 

Wordt er na het overhandigen van het geld iets teruggegeven? Krijgt de klant geld terug? Worden er spaarbonnetjes uitgedeeld? Is geven en nemen in evenwicht? 


Misschien geeft deze tekst al een eerste idee over hoe spelcounseling in zijn werk kan gaan. Elk verhaal kan veel betekenissen hebben. A leidt niet rechtstreeks naar B en je moet altijd alles in zijn context plaatsen. Want misschien heeft het kind wel een oude oma met een buurtwinkel die maar zelden nog open is? 

Maar het is wel een ongelooflijk boeiende zoektocht!